De tips die jij moet weten voor een succesvolle nieuwsbrief
Gouden tips voor jouw e-mail nieuwsbrief
Je hebt nooit een tweede kans voor een eerste indruk zeggen ze vaak, maar eigenlijk maakt het voor mij niet uit of ik de klant als eerst spreek of voor de zesde keer: als het maar niet de laatste keer is! Met ieder contact wat je hebt met je klant moet je dit goed beseffen. Met nieuwsbrieven lijken veel ondernemers dit nog niet echt door te hebben. We sturen iedere keer als er een scheet ons dwars zit, of als wij verlegen zitten om nieuwe bestellingen er maar weer een mailtje uit.
Maak het ontwerp maximaal 600 pixels breed
De schermgrootten zijn veranderd in de loop van de jaren, maar in praktijk worden de e-mails vaak in een klein venster bekeken, gemiddeld zo tussen de 550 en 600 pixels. In ons mailingsysteem Mail2Mass houden we hier ook rekening mee.
De juiste titels gebruiken
Niemand heeft nog tijd over tegenwoordig: we besluiten in een microseconde of we iets leuk vinden of niet, of we meer willen weten of dat we het liever vergeten.
Met e-mails werkt het net zo. Maak daarom gebruik van aantrekkelijke titels en boeiende afbeeldingen om de aandacht te trekken en jouw verhaal te vertellen. Houd de bodytekst zo kort mogelijk en stuur lezers door naar je website als zij meer willen weten.
De juiste triggers of wel Call To Actions gebruiken
Leuk. Je lezer heeft je e-mail geopend en smult van je verhaal. En nu? Je hebt de aandacht, dus nu is het tijd om hier iets mee te doen. Door duidelijke triggers in je mailing zoals : "Registreer" of "Bestel nu" of bijvoorbeeld "Download gratis" in je e-mail op te nemen, haal je de klant over je website te gaan bezoeken. Een stap verder!
Zorg dat ze er netjes uitzien en opvallen. Maak bijvoorbeeld een mooie knop en varieer in de grootte voor onderscheid in belangrijkheid. Maar wees wel reeel. Wanneer je lezer interesse heeft verlies je die als hij moet gaan zoeken, maar wanneer er geen interesse is, helpt het echt niet zijn scherm te bekladden met een levensgrote knop. Het is een call to action, geen push to action.
Bombarderen met e-mail is niet scoren!
Niemand houdt van gepushed worden, dus waarom zou je je potentiële klanten bombarderen met jouw nieuwsbrieven. Veel bedrijven houden een vaste termijn aan, van bijvoorbeeld eens per week. Als je het mij vraagt is dat alleen relevant, wanneer je ook echt wekelijks iets te vertellen hebt. Het iedere week doorsturen van de nieuwe aanbiedingen, lauter en alleen omdat je hoopt dat mensen ze dan gaan bestellen, zorgt alleen maar voor downgrading van je reputatie. Je ontvanger zal je nieuwsbrieven associëren met aanbiedingen en niet meer met leuke interresante zaken om te lezen.